“Cunoaște-ți
impactul!” (J.
Hattie)
Aceasta ar trebui să
fie deviza oricărui profesor după ce a parcurs ghidul propus de
John Hattie înțelegând ciclicitatea unei etape primordiale: “de
unde încep și ce anume trebuie să influențez?”. Răspunsurile
la această întrebare reprezintă fundamentul “învățării
vizibile” pentru care Hattie nu oferă un program complet de
conversie și niciun scenariu unic de implementare a acesteia, ci o
serie de repere și criterii de referință care, folosite ca
instrumente de analiză, conduc la aprecierea propriului impact
asupra elevilor.
Pentru publicul
românesc de specialitate, traducerea cărții lui Hattie este un
uriaș câștig: cu un discurs accesibil, direct, coerent și foarte
bine structurat, lucrarea evidențiază care sunt cei mai eficienți
factori din procesul de predare-învățare, toate aceste aspecte
derivând dintr-o multitudine de cercetări de profil.
După 15 ani în
care a chestionat și discutat cu peste 80.000.000 de elevi, în care
a realizat peste 50.000 de articole de cercetare și mai mult de 800
de metaanalize, echipa coordonată de John Hattie a putut spune că
da, în sfârșit știe ceea ce funcționează în cazul învățării
școlare! Iar chintesența acestei munci asidue, de analiză
profundă a învățării în școală, se regăsește în două
cărți ce poartă semnătura profesorului și cercetătorului John
Hattie, Visible Learning. A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses
Relating to Achievement (2008) și Visible Learning for
Teachers. Maximizing impact on learning (2012) – tradusă acum
în română -, , lucrări care l-au adus în centrul atenției
publicului larg, nu numai a celui de specialitate. Neo-zeelandez de
origine, complet dedicat meseriei de profesor specializat în
domeniul educației, John Hattie este și director al Institutului de
Științe ale Educației din Melbourne, Australia. A mai scris și
Self-Concept (1991).
Lucrarea este un
excelent ghid deopotrivă pentru profesorul cu experiență, pentru
profesorul expert sau pentru cel debutant. Este structurată în trei
părți și 9 capitole, cel dintâi, Școli “dotate cu
învățare vizibilă” oferind aspecte introductive și
precizări pe care autorul le-a considerat absolut necesare.
Predictibilitatea, o calitate absolut necesară profesorului,
funcționează excelent la Hattie. Autorul a intuit cu ce așteptări,
rezerve și neajunsuri pornește la drum cititorul său, prin urmare
se “învățarea vizibilă”, ca și concept este corect înțeles,
respectiv “la a face învățarea elevilor vizibilă pentru
profesori, asigurând identificarea clară a atributelor care fac
vizibil progresul în procesul de învățământ al elevilor, dar și
la faptul că toți din școală trebuie să cunoască într-un mod
vizibil impactul pe care-l au asupra învățării” (Hattie, 2014,
pag. 16). Progresul meționat de cercetător nu se limitează la
impactul major asupra consolidării cunoștințelor și noțiunilor,
ci vizează inclusiv întărirea caracterului elevului, profilul său
intelectual, caracterul moral, simțul civic și spiritul performant.
În acest context, “predarea și învățarea vizibile sunt
posibile atunci când învățarea este obiectivul explicit și
transparent, când există o motivare corespunzătoare, și când
atât profesorul, câ și elevul caută să determine dacă și în
ce măsură obiectivul propus este realizat” (op. cit., pag. 40).
Întrucât susține
o “practică” a învățării, și nu o anume teorie, pentru ca o
intervenție să poată fi considerată valoroasă, Hattie a “setat”
un progres educațional peste medie, respectiv de peste 0,40, acesta
fiind definit ca punct de articulare (hinge-point) pentru a
departaja ceea ce este eficient de ceea ce nu este.
Ghidul lui Hattie,
așa cum și el argumentează, nu propune un program care să producă
schimbări fundamentale la nivelul școlii; cartea sa trasează
direcții de reflecție asupra efectelor sau consecințelor ce se
produc în școală. Lucrarea invită la autoevaluare, la construcție
permanentă, la o practică reflectivă a profesorului și a
liderului educațional. Lucrarea sa este asemeni unei sticluțe cu
esență tare: totul este concentrat și bine dozat, în așa fel
încât să producă acel minimum de schimbare la nivelul structurii
mentale a cititorului. Limbajul este accesibil, mesajul este
percutant, iar multitudinea de exemple și de exerciții de
autoreflecție, evaluare și gândire critică reprezintă un set de
instrumente extrem de utile pentru cititor.
Cercetările lui
John Hattie au arătat ce anume funcționează și ce nu, iar mesajul
transmis profesorului care parcurge această lucrare este să devină
“vizibil” față de sine și de învățarea elevilor săi,
astfel încât aceștia să găsească în învățare o activitate
plăcută și autentică. Iar primul pas pe care-l poate face
profesorul în direcția aceasta este să devină preocupat de a-și
“cunoaște impactul!”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu