luni, 1 iunie 2015

"Învățarea vizibilă: ghid pentru profesori", by John Hattie






Traducere de Cristina Dumitru. Tipărită la Editura Trei, 2014. București







Cunoaște-ți impactul!” (J. Hattie)

Aceasta ar trebui să fie deviza oricărui profesor după ce a parcurs ghidul propus de John Hattie înțelegând ciclicitatea unei etape primordiale: “de unde încep și ce anume trebuie să influențez?”. Răspunsurile la această întrebare reprezintă fundamentul “învățării vizibile” pentru care Hattie nu oferă un program complet de conversie și niciun scenariu unic de implementare a acesteia, ci o serie de repere și criterii de referință care, folosite ca instrumente de analiză, conduc la aprecierea propriului impact asupra elevilor.
Pentru publicul românesc de specialitate, traducerea cărții lui Hattie este un uriaș câștig: cu un discurs accesibil, direct, coerent și foarte bine structurat, lucrarea evidențiază care sunt cei mai eficienți factori din procesul de predare-învățare, toate aceste aspecte derivând dintr-o multitudine de cercetări de profil.
După 15 ani în care a chestionat și discutat cu peste 80.000.000 de elevi, în care a realizat peste 50.000 de articole de cercetare și mai mult de 800 de metaanalize, echipa coordonată de John Hattie a putut spune că da, în sfârșit știe ceea ce funcționează în cazul învățării școlare! Iar chintesența acestei munci asidue, de analiză profundă a învățării în școală, se regăsește în două cărți ce poartă semnătura profesorului și cercetătorului John Hattie, Visible Learning. A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement (2008) și Visible Learning for Teachers. Maximizing impact on learning (2012) – tradusă acum în română -, , lucrări care l-au adus în centrul atenției publicului larg, nu numai a celui de specialitate. Neo-zeelandez de origine, complet dedicat meseriei de profesor specializat în domeniul educației, John Hattie este și director al Institutului de Științe ale Educației din Melbourne, Australia. A mai scris și Self-Concept (1991).

Lucrarea este un excelent ghid deopotrivă pentru profesorul cu experiență, pentru profesorul expert sau pentru cel debutant. Este structurată în trei părți și 9 capitole, cel dintâi, Școli “dotate cu învățare vizibilă” oferind aspecte introductive și precizări pe care autorul le-a considerat absolut necesare. Predictibilitatea, o calitate absolut necesară profesorului, funcționează excelent la Hattie. Autorul a intuit cu ce așteptări, rezerve și neajunsuri pornește la drum cititorul său, prin urmare se “învățarea vizibilă”, ca și concept este corect înțeles, respectiv “la a face învățarea elevilor vizibilă pentru profesori, asigurând identificarea clară a atributelor care fac vizibil progresul în procesul de învățământ al elevilor, dar și la faptul că toți din școală trebuie să cunoască într-un mod vizibil impactul pe care-l au asupra învățării” (Hattie, 2014, pag. 16). Progresul meționat de cercetător nu se limitează la impactul major asupra consolidării cunoștințelor și noțiunilor, ci vizează inclusiv întărirea caracterului elevului, profilul său intelectual, caracterul moral, simțul civic și spiritul performant. În acest context, “predarea și învățarea vizibile sunt posibile atunci când învățarea este obiectivul explicit și transparent, când există o motivare corespunzătoare, și când atât profesorul, câ și elevul caută să determine dacă și în ce măsură obiectivul propus este realizat” (op. cit., pag. 40).
Întrucât susține o “practică” a învățării, și nu o anume teorie, pentru ca o intervenție să poată fi considerată valoroasă, Hattie a “setat” un progres educațional peste medie, respectiv de peste 0,40, acesta fiind definit ca punct de articulare (hinge-point) pentru a departaja ceea ce este eficient de ceea ce nu este.

Ghidul lui Hattie, așa cum și el argumentează, nu propune un program care să producă schimbări fundamentale la nivelul școlii; cartea sa trasează direcții de reflecție asupra efectelor sau consecințelor ce se produc în școală. Lucrarea invită la autoevaluare, la construcție permanentă, la o practică reflectivă a profesorului și a liderului educațional. Lucrarea sa este asemeni unei sticluțe cu esență tare: totul este concentrat și bine dozat, în așa fel încât să producă acel minimum de schimbare la nivelul structurii mentale a cititorului. Limbajul este accesibil, mesajul este percutant, iar multitudinea de exemple și de exerciții de autoreflecție, evaluare și gândire critică reprezintă un set de instrumente extrem de utile pentru cititor.
Cercetările lui John Hattie au arătat ce anume funcționează și ce nu, iar mesajul transmis profesorului care parcurge această lucrare este să devină “vizibil” față de sine și de învățarea elevilor săi, astfel încât aceștia să găsească în învățare o activitate plăcută și autentică. Iar primul pas pe care-l poate face profesorul în direcția aceasta este să devină preocupat de a-și “cunoaște impactul!”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu