Manualul ales: “Comunicare
în limba modernă. Limba engleză”, Clasa I. Partea I. Editura EDU. MEN.
Autori: Bondoroi Robert, Gliga Mirona-Eugenia, Tanțoș Ana-Maria
Criteriul nr. 1
I.
Calitatea conținutului
științific.
I.2. Relevanța informației dată prin text/suporturi
vizuale. 2.1. Informația științifică dată este selectată în funcție de
relevanța pentru:
a) competențele generale și cele specifice prevăzute în
structura unităților de competențe componente ale standardelor de pregătire
specifice vârstei, învățământului primar și conținuturile din programa școlară;
b) interesul elevilor în scopul formării/dezvoltării
capacității intelectuale specifice vârstei și pregătirii pentru integrarea în
societate;
c) susținerea demersului didactic.
Argumente/exemplificări
Pt. subpunctul a): Conținuturuile învățării sunt redate în cadrul cuprinsului manualului,
alături de obiectivele generale și de referință specifice clasei I. Fieare
unitate de învățare urmărește ș a fost proiectată spre a permite atingerea
obietivelor respective.
Pt. subpunctul b): Informațiile structurate în lecții răspund interesului elevilor, ele
reflectând foarte bine universul familiar lor și preocupările specifice
vârstei. Există așadar lecții precum “It;s Halloween!”, “Friends and Family”,
“My Toys”, etc., toate acestea fiind abordate ca și subiect și conținut în
cadrul activităților din grădiniță și din clasa pregătitoare, iar acum sunt
îmbogățite.
Conținuturile
facilitează receptarea de mesaje orale simple și “instruiesc” elevul vizavi de
comunicarea uzuală, respectiv răspunsurile comunicate oral la cereri simple.
Cum te prezinți în societate, cum exprimi sentimente simple, cum apreciezi că
ceva îți place sau îți displace, cum îți descrii membrii familiei și cum te
descrii pe tine sau pe alții din punct de vedere fizic, sunt teme în acord cu
interesul elevilor și care urmăresc pregătirea pentru integrarea în societate,
favorizând dezvoltarea intelectuală și socială a elevilor.
Pt. subpunctul c): Manualul prezintă la final o secțiune numită “Teacher's Wand”, unde
se regăsesc indicații privind modul în care profesorul poate organiza clasa și
poate iniția jocuri pentru a-i activiza pe copii și spre a ușura asimilarea
conținuturilor într-un mod plăcut . Pe fiecare pagină sunt pictograme
“Teacher's Wand”, care indică modul de organizare al clasei.
Criteriul nr. 2
Calitatea
limbajului. I. Coerența lingvistică și dezvoltarea limbajului specific vârstei
în contexte creative.
1.1.Limbajul și topica sunt corecte, asigurând coerența stilistică a
manualului. Conținutul este astfel redactat încât să asigure dezvoltarea
limbajului și exprimării specifice limbii engleze și operaționalizarea
conceptelor în contexte creative.
Argumente/exemplificare
Cuvintele noi, dar și
formulările/întrebările standard, gen “I am...”, “How are you?”, “I like...”,
“I don't like....” pot fi însușite în moduri foarte variate de către elevi:
inițial, ele sunt redate prin intermediul personajelor (copii și animale), iar
apoi sunt exersate de elevi prin exercițiile “listen and repeat”, pantomimă,
jocuri de rol etc.
Criteriul nr. 3.
Contribuția la
optimizarea procesului de predare-învățare-evaluare. 1. Existența, ponderea și
calitatea temelor recapitulative/de sinteză. 1.2. Temele recapitulative/de sinteză
sunt prevăzute exclusiv la final de capitol/set de lecții, evidențiază
aspectele semnificative pentru achizițiile de învățare ale elevilor, fără să
conducă însă la realizarea competențelor specifice prevăzute în structura
programei.
Argumente/exemplificare
Temele
recapitulative/de sinteză sunt prevăzute exclusiv la final de capitol/set de
lecții, deși ele ar fi putut fi inserate, în secvențe scurte, la fiecare final
de lecție. Totodată, din secțiunea “Revision”, dar și din cadrul “Evaluation”,
lipsesc verificările și recapitulările privind actele de vorbire/comunicare
esențiale, de altfel: salutul/răspunsul la salutul familiar, a prezenta pe
cineva ori a cere un obiect din universul imediat.
ANALIZA SWOT
Puncte tari
* Grafica atractiva
* Exercitii interactive
* Recomandari pentru profesor
Puncte slabe
* Nu ofera alternative pentru activitati care sa se desfasoare in conditiile unui spatiu de lucru mai restrans
Oportunitati
* Teme recapitulative ample
* Promovarea autoevaluarii
Temeri
* Alte manuale cu licenta, imprimate pe hartie de o calitate mai buna
Pentru a face o
comparație, am ales manualul de “Matematică și explorarea mediului”, autori G.
Bărbulescu, D. Beșliu.... Am remarcat densitatea conținutului, aspectul
aglomerat al paginilor și abundența imaginilor mici și neclare. O alegere
complet neinspirată îmi pare Unitatea 5 (pag. 46), cu tema “Vin sărbătorile!” -
ideea de sărbători nu este asociată cu familia și cu o vizită la un muzeu, unde
într-un hol larg, alături de animale împăiate și schelete de animale se află un
brad împodobit, simbolizând momentul Crăciunului. Legătura cu animalele
împăiate și scheletele o vedem spre paginile de final ale unității, unde se
sugerează ideea primirii în dar a unui Atlas zoologic, în care doi copi
analizează cu atenție scheletul. La pagina 52, se regăsește imaginea unui cal,
reprezentând anatomia internă a acestuia: imaginea ilustrează locul unde sunt
localizate organele interne, inima, plămânii, stomacul, rinichii, dar și
creierul. Asocierea acestora cu ideea Crăciunului și a sărbătorilor de iarnă o
cataloghez ca fiind mai puțin potrivită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu