luni, 1 iunie 2015

Evaluarea unui manual digital


                                          
Manualul ales: “Comunicare în limba modernă. Limba engleză”, Clasa I. Partea I. Editura EDU. MEN. Autori: Bondoroi Robert, Gliga Mirona-Eugenia, Tanțoș Ana-Maria

Criteriul nr. 1
I.       Calitatea conținutului științific.
I.2. Relevanța informației dată prin text/suporturi vizuale. 2.1. Informația științifică dată este selectată în funcție de relevanța pentru:
a) competențele generale și cele specifice prevăzute în structura unităților de competențe componente ale standardelor de pregătire specifice vârstei, învățământului primar și conținuturile din programa școlară;
b) interesul elevilor în scopul formării/dezvoltării capacității intelectuale specifice vârstei și pregătirii pentru integrarea în societate;
c) susținerea demersului didactic.

Argumente/exemplificări
Pt. subpunctul a): Conținuturuile învățării sunt redate în cadrul cuprinsului manualului, alături de obiectivele generale și de referință specifice clasei I. Fieare unitate de învățare urmărește ș a fost proiectată spre a permite atingerea obietivelor respective.
Pt. subpunctul b): Informațiile structurate în lecții răspund interesului elevilor, ele reflectând foarte bine universul familiar lor și preocupările specifice vârstei. Există așadar lecții precum “It;s Halloween!”, “Friends and Family”, “My Toys”, etc., toate acestea fiind abordate ca și subiect și conținut în cadrul activităților din grădiniță și din clasa pregătitoare, iar acum sunt îmbogățite.
Conținuturile facilitează receptarea de mesaje orale simple și “instruiesc” elevul vizavi de comunicarea uzuală, respectiv răspunsurile comunicate oral la cereri simple. Cum te prezinți în societate, cum exprimi sentimente simple, cum apreciezi că ceva îți place sau îți displace, cum îți descrii membrii familiei și cum te descrii pe tine sau pe alții din punct de vedere fizic, sunt teme în acord cu interesul elevilor și care urmăresc pregătirea pentru integrarea în societate, favorizând dezvoltarea intelectuală și socială a elevilor.
Pt. subpunctul c): Manualul prezintă la final o secțiune numită “Teacher's Wand”, unde se regăsesc indicații privind modul în care profesorul poate organiza clasa și poate iniția jocuri pentru a-i activiza pe copii și spre a ușura asimilarea conținuturilor într-un mod plăcut . Pe fiecare pagină sunt pictograme “Teacher's Wand”, care indică modul de organizare al clasei.


Criteriul nr. 2
Calitatea limbajului. I. Coerența lingvistică și dezvoltarea limbajului specific vârstei în contexte creative.
1.1.Limbajul și topica sunt corecte, asigurând coerența stilistică a manualului. Conținutul este astfel redactat încât să asigure dezvoltarea limbajului și exprimării specifice limbii engleze și operaționalizarea conceptelor în contexte creative.

Argumente/exemplificare

Cuvintele noi, dar și formulările/întrebările standard, gen “I am...”, “How are you?”, “I like...”, “I don't like....” pot fi însușite în moduri foarte variate de către elevi: inițial, ele sunt redate prin intermediul personajelor (copii și animale), iar apoi sunt exersate de elevi prin exercițiile “listen and repeat”, pantomimă, jocuri de rol etc.

Criteriul nr. 3.
Contribuția la optimizarea procesului de predare-învățare-evaluare. 1. Existența, ponderea și calitatea temelor recapitulative/de sinteză. 1.2. Temele recapitulative/de sinteză sunt prevăzute exclusiv la final de capitol/set de lecții, evidențiază aspectele semnificative pentru achizițiile de învățare ale elevilor, fără să conducă însă la realizarea competențelor specifice prevăzute în structura programei.

Argumente/exemplificare

Temele recapitulative/de sinteză sunt prevăzute exclusiv la final de capitol/set de lecții, deși ele ar fi putut fi inserate, în secvențe scurte, la fiecare final de lecție. Totodată, din secțiunea “Revision”, dar și din cadrul “Evaluation”, lipsesc verificările și recapitulările privind actele de vorbire/comunicare esențiale, de altfel: salutul/răspunsul la salutul familiar, a prezenta pe cineva ori a cere un obiect din universul imediat.


ANALIZA SWOT
Puncte tari
* Grafica atractiva
* Exercitii interactive
* Recomandari pentru profesor

Puncte slabe
* Nu ofera alternative pentru activitati care sa se desfasoare in conditiile unui spatiu de lucru mai restrans

Oportunitati
* Teme recapitulative ample
* Promovarea autoevaluarii

Temeri
* Alte manuale cu licenta, imprimate pe hartie de o calitate mai buna

  
Pentru a face o comparație, am ales manualul de “Matematică și explorarea mediului”, autori G. Bărbulescu, D. Beșliu.... Am remarcat densitatea conținutului, aspectul aglomerat al paginilor și abundența imaginilor mici și neclare. O alegere complet neinspirată îmi pare Unitatea 5 (pag. 46), cu tema “Vin sărbătorile!” - ideea de sărbători nu este asociată cu familia și cu o vizită la un muzeu, unde într-un hol larg, alături de animale împăiate și schelete de animale se află un brad împodobit, simbolizând momentul Crăciunului. Legătura cu animalele împăiate și scheletele o vedem spre paginile de final ale unității, unde se sugerează ideea primirii în dar a unui Atlas zoologic, în care doi copi analizează cu atenție scheletul. La pagina 52, se regăsește imaginea unui cal, reprezentând anatomia internă a acestuia: imaginea ilustrează locul unde sunt localizate organele interne, inima, plămânii, stomacul, rinichii, dar și creierul. Asocierea acestora cu ideea Crăciunului și a sărbătorilor de iarnă o cataloghez ca fiind mai puțin potrivită. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu